Agenda

Actua Tweede Kamer verkiezingen 2017

Opgelet! Actua Tweede Kamer verkiezingen 2017 is nog niet opgenomen in de planning. Door in te schrijven wordt u op een wachtlijst geplaatst en op een later tijdstip geïnformeerd over een datum en locatie.

Actua Tweede Kamer verkiezingen 2017

Na het landelijk referendum van 6 april 2016 richten we onze blik alweer op de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 15 maart 2017.

Onderwerpen die aan bod zullen komen, zijn bijvoorbeeld:

  • hoe organiseer ik deze landelijke verkiezingen in 2017?
  • hoe kan ik omgaan met het flexibel inzetten van meer of minder stembureaus?
  • (wettelijke) eisen voor stembureauleden en tellers
  • taken van de frontoffice rond ondersteuningsverklaringen en verzoeken voor een kiezerspas of een schriftelijke volmacht
  • het verzoek van inwoners die tijdelijk in het buitenland verblijven, om per brief te stemmen (M3-formulier)
  • de invoering van een permanente registratie voor kiezers in het buitenland
  • taken van de backoffice rond de dag van de kandidaatstelling (30-01-2017)
  • de nieuwe modellen en specificaties voor stempas, kiezerspas en volmachtbewijs
  • de (gewenste) gang van zaken overdag op het stembureau zelf
  • de geheimhouding van de stemming voor/door de kiezer zelf
  • de (landelijke) werkwijze tellen stemmen en vaststellen uitslag
  • het proces-verbaal voor de opneming van de stemming
  • wanneer is een stembiljet geldig, ongeldig of blanco?
  • wat gebeurt er als er (lokaal) een hertelling moet plaatsvinden?

En uiteraard besteden we ook aandacht aan:

  • de (aangekondigde) wijzigingen in de Kieswet
  • de (verwachte) circulaire van BZK met voor gemeenten belangrijke onderwerpen gerelateerd aan de Tweede Kamerverkiezing
  • de laatste ontwikkelingen rond de Toolkit en de OSV-software van het ministerie
  • de rol van de hoofdstembureaus en het centraal stembureau (= Kiesraad).

We richten ons bij deze cursus vooral op de Tweede Kamer verkiezingen, maar hebben daarbij ook een korte vooruitblik naar de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 – met de laatste dag van registratie aanduiding op 27 december 2017.

Doelgroep

Hoofd Publiekszaken, projectleiders en (senior-)medewerkers die worden belast met de organisatie van de verkiezingen.

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op maandag 12 december 2016, van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Golden Tulip hotel Central
Burgemeester Loeffplein 98
5211 RX Den Bosch

Golden Tulip Hotel Central ligt op een prachtige locatie in het hart van de middeleeuwse marktstad ‘s-Hertogenbosch. U kunt met de auto of met het openbaar vervoer komen. De auto kunt u kwijt in De Tolbrug tegenover het hotel en het treinstation ligt op slechts zeven minuten lopen.

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op maandag 16 januari 2017, van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz de Nieuwe Buitensociëteit Zwolle
Stationsplein 1
8011 CW Zwolle

De Nieuwe Buitensociëteit is zowel met openbaar vervoer als met de auto makkelijk te bereiken. De locatie ligt vlakbij de uitvalswegen (A28) en er is altijd een parkeerplek in de parkeergarage. Wilt u met het openbaar vervoer komen? De Nieuwe Buitensociëteit ligt binnen 60 stappen lopen van het Centraal Station Zwolle.

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op maandag 23 januari 2017, van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz de Eenhoorn
Barchman Wuytierslaan 2
3818 LH Amersfoort

Midden in Nederland ligt de Eenhoorn; Op 84 stappen recht tegenover het centraal station van Amersfoort. Maar ook goed met de auto te bereiken en voorzien van eigen parkeergelegenheid (tegen betaling).

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 395,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Rob van der Velde

Uw docent

Rob van der Velde

Rob van der Velde is Hoofd Burgerzaken in de gemeente Den Haag en een zeer ervaren en bevlogen docent. Hij kent alle ‘ins and outs’ op het gebied van verkiezingen; met recht een autoriteit op dit gebied! Met ruim 45 jaar ervaring bent u voor praktische tips op het gebied rond de gehele organisatie van verkiezingen bij Rob van der Velde aan het goede adres!

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119