Agenda

Actualiteitendag gemandateerde consulenten

Opgelet! Actualiteitendag gemandateerde consulenten is nog niet opgenomen in de planning. Door in te schrijven wordt u op een wachtlijst geplaatst en op een later tijdstip geïnformeerd over een datum en locatie.

Actualiteitendag gemandateerde consulenten

In de praktijk komt het steeds vaker voor dat consulenten (volledig) gemandateerd worden. Dit betekent dat van consulenten niet alleen wordt verwacht dat zij een situatie goed kunnen beoordelen maar ook dat zij in staat zijn om een juridisch correct besluit te kunnen nemen.

Een dergelijke verantwoordelijkheid vraagt veel deskundigheid en om de kwaliteit daarvan te behouden en te borgen dient deze deskundigheid ook te worden onderhouden. Gelet op de vele wijzigingen in wet- en regelgeving en de constante ontwikkelingen in de jurisprudentie is het van belang om actueel geïnformeerd te zijn en te blijven.

Programma

Deze actualiteitendag richt zich speciaal op de doelgroep van de gemandateerde consulenten. Tijdens deze dag worden de wijzigingen in wet- en regelgeving besproken evenals de ontwikkelingen in de jurisprudentie en het effect daarvan op de uitvoering. Verder zal er aandacht zijn voor bestaande knelpunten in de uitvoering en de mogelijkheden hoe hier mee om te gaan. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van vele casussen en het boek De bijstand in praktijk.

Doel

Doel van deze actualiteitendag is om de consulenten te informeren over actuele ontwikkelingen, de kennis ten aanzien van de te behandelen onderwerpen verder te verdiepen en het probleemoplossend vermogen ten aanzien van bestaande knelpunten in de praktijk te bevorderen zodat zij verantwoord hun werk kunnen blijven doen.

Een greep uit de onderwerpen:

  • aanvraag bijstand en buiten behandeling laten;
  • algemene bijstand, niet rechthebbende partner en kostendelersnorm;
  • middelen, wanneer is er sprake van inkomen en wanneer van vermogen;
  • bijzondere bijstand, wat kan wel en wat kan niet, wat zijn de juiste afwijzingsgronden en wat is het effect van buitenwettelijk begunstigend beleid;
  • verplichtingen, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de valkuilen;
  • maatregel, wanneer geüniformeerd en wanneer is de verordening van toepassing;
  • boete, wat zijn de wijzigingen per 01-01-2017 en hoe stel je de hoogte vast;
  • opschorting, herziening, intrekking, terugvordering en verrekening.

Bestemd voor:

Gemandateerde en nog te mandateren consulenten maar deze dag is ook geschikt voor andere ervaren medewerkers die weer helemaal op de hoogte willen zijn zoals bijvoorbeeld kwaliteitsmedewerkers en secretarissen en leden van commissie bezwaarschriften.

Datum en plaats

Deze actualiteitendag wordt gegeven op donderdag 23 november van 09.30 -16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz de Eenhoorn
Barchman Wuytierslaan 2
3818 LH Amersfoort

Midden in Nederland ligt de Eenhoorn; Op 84 stappen recht tegenover het centraal station van Amersfoort. Maar ook goed met de auto te bereiken en voorzien van eigen parkeergelegenheid (tegen betaling).

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 425,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal inclusief het boek “De bijstand in de praktijk” (t.w.v. € 70,-). Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Willy Heesen

Uw docent

Willy Heesen

Willy beschikt over meer dan 30 jaar praktijkervaring waarvan de laatste 10 jaar als jurist bij de gemeente Enschede. Hij is een echte PW specialist met meer dan 20 jaar ervaring als docent/trainer voor diverse organisaties en mede auteur van het boek De bijstand in praktijk. Willy is enthousiast en gedreven en wil zijn ervaring en juridische kennis graag delen met de groep.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119