Incompany training


Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De verkiezingen van de leden van uw gemeenteraad staat op 21 maart 2018 al weer voor deur, dus het wordt langzaam aan weer tijd om uw verkiezingsteam bij elkaar te roepen en de draaiboeken bij te werken. U gaat dit keer niet alleen de stemming organiseren, maar iedere gemeente zal nu ook zelf de registratie van politieke partijen (december 2017) en de kandidaatstelling verzorgen en zelf de uitslag berekenen.

Zijn er nog wijzigingen in de Kieswet en het Kiesbesluit? Hoe zit het ook al weer met het Centraal Stembureau? Wat zijn de termijnen? Hoe regelt u de kandidaatsteling en hoe kunt u de politieke partijen in uw gemeente daarbij helpen? Hoe moeten de stembureaus vanaf nu toegankelijk zijn voor mindervaliden? Zijn er wijzigingen rond het tellen van de stemmen en het vaststellen van de uitslag? En ga zo maar door..

Kortom: het wordt hoog tijd om u weer eens te verdiepen in de verkiezingen! Met deze training zijn u en uw collega’s weer helemaal bij en tijdig in staat om een actueel en goed draaiboek op te stellen. U gaat goed voorbereid de verkiezingstijd in.

Doelgroep

Medewerkers van Burgerzaken en Publiekszaken die bij de komende verkiezingen meedraaien in de organisatie of deze trekken als projectleider. Voor collega’s die hun kennis willen opfrissen én voor collega’s die voor de eerste keer actief meedraaien in het team verkiezingen.

Doelstelling

Na deze training zijn de deelnemers volledig op de hoogte van alle recente wijzigingen en kunnen de organisatie van de verkiezingen van de leden van de gemeenteraad voor hun rekening nemen.

Zij zijn niet alleen in staat om de juiste voorbereidingen te treffen, maar kunnen dan ook de politieke partijen begeleiden op weg naar de kandidaatstelling en kunnen ook een goede proefinlevering van de kandidatenlijst organiseren. De meeste vragen die zij kunnen verwachten van de burgers, van politieke partijen, van de burgemeester en van het Centraal Stembureau kunnen zij op een correcte wijze beantwoorden.

Opzet en inhoud

Aan de orde komen de ontwikkelingen die betrekking hebben op de volgende onderwerpen:

  • De recente wijzigingen in wet- en regelgeving
  • De gang van zaken rond: registratie, kandidaatstelling en de stemming
  • Taken van de burgemeester, hoofdstembureau en centraal stembureau
  • Belangrijke data voor burgemeester en centraal stembureau
  • Het opstellen van een draaiboek voor de verkiezingen
  • Het succesvol organiseren van een proefinlevering van de kandidatenlijst
  • Ter inzage legging van stukken en WOB-verzoeken
  • Kiesgerechtigheid en wijze van stemmen (volmacht, stempas, etc.)
  • Rechten van de kiezers (bezwaar maken, openbaarheid, helpen bij stemmen, etc.)
  • Plichten van kiezers (legitimatie, overlast, campagne voeren, etc.)
  • Het (handmatig) tellen van de stemmen
  • Het invullen en controleren van het proces-verbaal
  • Op juiste wijze vaststellen van de uitslag en het benoemen van de gekozen leden

Cursustijden

De cursus beslaat 1 dag en duurt van 09.30 tot omstreeks 16:30 inclusief pauzes.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de cursus nog vragen met betrekking tot de gemeenteraadsverkiezingen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 395,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Bert Kuijer

Uw docent

Bert Kuijer

De heer mr. Bert Kuijer, jurist, Brp deskundige, gecertificeerd GBA auditor, is sinds 2010 werkzaam bij de gemeente Veenendaal als beleidsmedewerker dienstverlening, projectleider KCC en LEAN-expert (black belt). Daarvoor was hij bij drie gemeenten gedurende 17 jaar actief als Hoofd Burgerzaken. Als deskundige op het gebied van gemeentelijke dienstverlening, gegevensbeheer en crisisbeheersing heeft hij vele jaren ervaring.

portret van docent Rob van der Velde

Uw docent

Rob van der Velde

Rob van der Velde is Hoofd Burgerzaken in de gemeente Den Haag en een zeer ervaren en bevlogen docent. Hij kent alle ‘ins and outs’ op het gebied van verkiezingen; met recht een autoriteit op dit gebied! Met ruim 45 jaar ervaring bent u voor praktische tips op het gebied rond de gehele organisatie van verkiezingen bij Rob van der Velde aan het goede adres!

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119