Agenda

Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022

  • 20-09-2021
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Utrecht

Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022

  • 22-09-2021
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Zwolle

Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022

Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022

Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022

Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat lijkt nog ver weg, maar niets is minder waar.

Bovendien gaat er veel veranderen in het verkiezingsproces en het is zaak om daar goed op voorbereid te zijn: wat zijn de vele wijzigingen in het wetsvoorstel voor de nieuwe Kieswet en wat betekent dat voor onze organisatie van de verkiezingen? En welke (extra) tijdelijke maatregelen neemt het ministerie, als het wetsvoorstel uitgesteld wordt tot na de gemeenteraad verkiezingen?

En hoe staat het tegen die tijd met COVID-19? Hebben we dan nog steeds de maatregelen voor de “1,5 meter maatschappij”, met een enorme impact de organisatie van de verkiezingen? Blijven de wijzigingen van het voorgeschreven stemproces ook in 2022 van kracht? Kunnen we alle huidige stemlocaties nog wel gebruiken? Hoe gaan we om met volmachten, etc.? Wat doen we met de meerkosten?

Onze cursus Gemeenteraadverkiezingen voor projectleiders 2022 geeft antwoord op al uw vragen en geeft u inzicht in het gehele (vernieuwde) proces rond de organisatie van de verkiezingen, zodat u zich optimaal kunt voorbereiden op uw rol als projectleider.

Een belangrijke wijziging is bijvoorbeeld de vorming van een nieuw gemeentelijk orgaan: het “gemeentelijk stembureau”; maar ook het vervallen van het hoofdstembureau. Het gemeentelijk stembureau zal voortaan bij elke verkiezing de uitslagen van alle stembureaus in een aparte openbare zitting niet alleen moet controleren, maar ook indien nodig opnieuw vaststellen door het hertellen van de uitgebrachte stemmen.

Deze dag wordt van harte aanbevolen voor zowel ervaren als beginnende projectleiders. Er worden praktische handreikingen gedaan, zodat u zich goed kunt oriënteren en uw draaiboek kunt actualiseren.

Opzet en inhoud

Aan de orde komen de ontwikkelingen die betrekking hebben op de volgende onderwerpen:

  • registratie van aanduidingen en evt. doorwerking
  • kandidaatstelling
  • instellen hoofd- en centraal stembureau
  • benoemingsvereisten stembureauleden en tellers
  • het proces op de dag van de stemming
  • toegankelijkheid van stembureaus
  • nieuwe incompatibiliteiten stembureauleden, leden van het gemeentelijk stembureau en van het centraal stembureau
  • kiesgerechtigheid en wijze van stemmen (volmacht, kiezerspas, etc.)
  • de instelling en werkwijze van het gemeentelijk stembureau
  • het vaststellen verkiezingsuitslag
  • controleren van de pv’s of centraal tellen: wat is het, hoe te organiseren en welke vrijheid heeft de gemeente hierbij wel/niet meer?
  • rechten en plichten van kiezers (openbaarheid, bezwaar maken, legitimatie)
  • publicatieplicht van pv’s, uitslag, e.d.
  • berekenen van de zetelverdeling
  • toelating nieuw gekozenen

Doelstelling

Na deze training zijn de deelnemers volledig op de hoogte van alle recente wijzigingen in het verkiezingsproces en kunnen de organisatie van de verkiezingen voor hun rekening nemen. Bovendien kunnen zij de vragen van burgers, politieke partijen en de burgemeester volledig en juist beantwoorden.

Doelgroep

Medewerkers van Burgerzaken en Publiekszaken die bij de komende verkiezingen meedraaien in de organisatie. Voor collega’s die hun kennis willen opfrissen én voor collega’s die voor de eerste keer actief meedraaien in het team verkiezingen.

Locatie en data

De trainingen worden bij u in de regio georganiseerd, dat scheelt u reistijd en reiskosten.

Regioprijs

De kosten voor de cursus zijn € 349,- p.p. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany (per gemeente of regio) op elk gewenst moment. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Bert Kuijer

Uw docent

Bert Kuijer

De heer mr. Bert Kuijer, jurist, Brp deskundige, gecertificeerd GBA auditor, is sinds 2010 werkzaam bij de gemeente Veenendaal als beleidsmedewerker dienstverlening, projectleider KCC en LEAN-expert (black belt). Daarvoor was hij bij drie gemeenten gedurende 17 jaar actief als Hoofd Burgerzaken. Als deskundige op het gebied van gemeentelijke dienstverlening, gegevensbeheer en crisisbeheersing heeft hij vele jaren ervaring.

portret van docent Rob van der Velde

Uw docent

Rob van der Velde

Rob van der Velde is Directieadviseur in de gemeente Den Haag; tot 1 juni 2020 was hij Hoofd Burgerzaken bij deze gemeente. Hij is een zeer ervaren en bevlogen docent en kent alle ‘ins and outs’ op het gebied van verkiezingen; met recht een autoriteit op dit gebied! Met ruim 45 jaar ervaring bent u voor praktische tips op het gebied rond de gehele organisatie van verkiezingen bij Rob van der Velde aan het goede adres!

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119

Gemiddelde beoordeling
8,8
25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten