Agenda

Verkiezingen voor projectleiders 2019

Verkiezingen voor projectleiders 2019

Verkiezingen voor projectleiders 2019

In 2019 gaat Nederland drie keer naar de stembus; op 20 maart 2019 worden op dezelfde dag de leden van provinciale staten en van het bestuur de waterschappen gekozen en op 23 mei kiezen we de Nederlandse leden van het Europees Parlement.

Eind 2018 beginnen de voorbereidingen en wordt het weer tijd om uw projectteam Verkiezingen bij te scholen en de draaiboeken te actualiseren.

Hoe gaat dat: twee verkiezingen op één dag? Zijn er nog wijzigingen zijn in de Kieswet en het Kiesbesluit? En hoe zit het nu met de toegankelijkheid van stemlokalen voor minder-validen? Wat zijn de gevolgen als wij als gemeente centraal gaan tellen en waar moeten we dan rekening mee houden? Zijn er überhaupt wijzigingen rond het tellen van de stemmen en het vaststellen van de uitslag? En ga zo maar door..

En dan staat er ook nog een grote wijziging van de Kieswet op stapel waarover de Kiesraad en de NVVB inmiddels hun advies hebben uitgebracht. Met deze wijziging wordt een nieuw ‘gemeentelijk stembureau’ geïntroduceerd, dat voortaan voor alle verkiezingen de uitslag vaststellen. Daarbij bekijkt het gemeentelijk stembureau ook of een hertelling van bepaalde stembureaus nodig is. Maar hoe en wanneer moet de gemeente dit invoeren?

Doelgroep

Medewerkers van Burgerzaken en Publiekszaken die bij de komende verkiezingen meedraaien in de organisatie. Voor collega’s die hun kennis willen opfrissen én voor collega’s die voor de eerste keer actief meedraaien in het team verkiezingen.

Doelstelling

Na deze training zijn de deelnemers volledig op de hoogte van alle recente wijzigingen en kunnen de organisatie van de verkiezingen voor hun rekening nemen.

De meeste vragen die zij kunnen verwachten van de burgers, van politieke partijen en van de burgemeester kunnen zij op een correcte wijze beantwoorden.

Opzet en inhoud

Aan de orde komen de ontwikkelingen die betrekking hebben op de volgende onderwerpen:

  • het proces organiseren verkiezingen
  • toegankelijkheid van stembureaus
  • dubbele verkiezingen op één dag
  • wat als je meerdere Waterschappen in de gemeente hebt?
  • vooruitblik verkiezingen EP in mei 2019
  • wetswijzigingen Kieswet en circulaires rond verkiezingen
  • kiesgerechtigheid en wijze van stemmen (volmacht, kiezerspas, etc.)
  • rechten en plichten van kiezers (openbaarheid, bezwaar maken, legitimatie)
  • taken Burgemeester rond vaststellen van de uitslag
  • afspraken met Hoofd Stembureau over inlevering
  • nieuwe publicatieplicht van pv’s e.d.
  • invoering Gemeentelijk Stembureau
  • centraal tellen: wat is het en hoe te organiseren?
  • eisen experimentenwet voor centraal tellen

Locatie en data

De trainingen worden bij u in de regio georganiseerd, dat scheelt u reistijd en reiskosten.

Duur

De cursustijden zijn van 09.30 tot ongeveer 16:00 inclusief lunch: na de lunch gaan we door met het organiseren telproces van centraal tellen. Gemeenten die nu nog niet mee doen aan dit experiment kunnen zo gewenst eerder vertrekken.

Regioprijs

De kosten voor de training zijn € 349,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de cursus nog vragen met betrekking tot de verkiezingen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany (per gemeente of regio) op een door u gewenste datum. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Bert Kuijer

Uw docent

Bert Kuijer

De heer mr. Bert Kuijer, jurist, Brp deskundige, gecertificeerd GBA auditor, is sinds 2010 werkzaam bij de gemeente Veenendaal als beleidsmedewerker dienstverlening, projectleider KCC en LEAN-expert (black belt). Daarvoor was hij bij drie gemeenten gedurende 17 jaar actief als Hoofd Burgerzaken. Als deskundige op het gebied van gemeentelijke dienstverlening, gegevensbeheer en crisisbeheersing heeft hij vele jaren ervaring.

portret van docent Rob van der Velde

Uw docent

Rob van der Velde

Rob is een zeer ervaren en bevlogen docent, hoofd Backoffice Burgerzaken, Dienst Publiekszaken Den Haag en kent alle ins en outs op het gebied van verkiezingen. Met recht een autoriteit op dit gebied!

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119