`

10 tips voor het geven van online training

Sinds 1 juni zijn we weer begonnen met onze klassikale cursussen en trainingen. Daarnaast blijven we ook online trainingen verzorgen. Waar moet je op letten als je een online cursus of training geeft? Tinneke Herfkens, docent bij de MariënburgGroep, is zeer ervaren in het geven van online trainingen. Met de onderstaande tips van Tinneke geef je goed voorbereid een online cursus of training.

1. Op tijd aanwezig zijn: zorg dat je op tijd inlogt. Jij bent als host uiteindelijk degene die de deelnemers ‘binnenlaat’. Ga na of alles goed werkt. Daarmee bedoel ik de camera en het geluid. Het is aan te bevelen om een goede headset te gebruiken i.v.m. de kwaliteit van het geluid.

2. Licht: zorg er voor dat je steeds met je gezicht naar het licht toe zit. Als er bijvoorbeeld achter jou een raam is, dan zien de cursisten jou mogelijk als zwarte vlek.

3. Hoek en afstand: zorg ervoor dat de camera op ooghoogte is. Als de training de hele dag duurt is het aan te bevelen om afwisselend te zitten en te staan. Dat betekent dat je bureau mee omhoog en omlaag moet kunnen i.v.m. de camera. Lukt dit niet dan kun je de stoelen afwisselen waarop je gedurende de dag zit. Gebruik bijvoorbeeld het eerste uur je bureaustoel en ga het tweede uur op een skippybal zitten. Afwisseling maakt het minder vermoeiend.

4. Achtergrond: via Zoom is het mogelijk een bijzondere achtergrond te creëren. Linksonder naast de camera staat een pijltje. Als je dit aanklikt kun je de achtergrond aanpassen. Het is wel belangrijk dat je een rustige achtergrond hebt. Bijvoorbeeld een witte muur. Door deze achtergrond kunnen de andere deelnemers niet meer in jouw werkkamer kijken.

5. Kleding: Kleed je aan zoals je ook zou doen als je naar een training toegaat. Het is tenslotte je werkdag!

6. Controleer je naam in beeld: De namen van de cursisten zijn zichtbaar in beeld. Maar het is niet altijd je eigen naam waaronder je ingelogd bent. Het kan zijn dat je onder de naam van een huisgenoot/gezinslid bent ingelogd. Je kunt dit direct aanpassen door op de naam te klikken.

7. Persoonlijk maken: Maak de les persoonlijk door de cursisten bij binnenkomst te begroeten en hierbij hun naam te noemen. Doe ook gewoon je voorstelrondje zoals je dat bij klassikaal onderwijs doet. Ik geef aan het begin van de dag direct aan hoe de lesdag eruit ziet. Wanneer zijn de pauzes, mag je tussendoor vragen stellen etc. Ook leg ik uit, dat we afhankelijk zijn van de techniek. Mocht iemand uit de sessie gegooid worden, dan moet die deelnemer opnieuw inloggen via het linkje dat ze toegestuurd hebben gekregen. Soms merk je ook dat er een probleem ontstaat in de loop van de ochtend. Bijvoorbeeld een cursist heeft nergens problemen mee en ineens is er geen geluid meer. Mijn advies is om af te sluiten en opnieuw in te loggen. Vaak is het probleem hiermee verholpen.

8. Niet alleen zenden: Alleen maar zenden is bij een online training erg vermoeiend voor de cursisten (en de docent). Je raakt de cursisten geheid binnen een uur kwijt. Ik werk zelf vaak met quiz vragen. De vragen hebben te maken met de stof die ik behandel. Ben je het met de stelling eens dan moet je gaan staan, ben je het met de stelling oneens blijf je zitten. Zo krijg je al lerend de deelnemers in actie.

9. Powerpoint: De PowerPoint is belangrijk maar een cursist kan niet tegelijkertijd lezen en luisteren Houd daar rekening mee. Leg uit dat de PowerPoint een naslagwerk is en dat je verwacht dat de cursist nu luistert i.p.v. leest. Soms zul je een tekst voorlezen van een sheet, bijvoorbeeld een wetsartikel. Geef aan dat je dat doet, zodat de cursist op dat moment kan meelezen.

10. Feedback vragen: Voordat de eerste koffiepauze begint is het verstandig om te vragen hoe de deelnemers het tot nu toe ervaren. Voor sommigen is het de eerste online training. Gaat het te snel, dan kun je daar rekening mee houden. Heeft iemand problemen met het geluid, dan kan je daarbij behulpzaam zijn. Deelnemers zijn bij een online training in eerste instantie afwachtend. Speel daarop in door af te toe te vragen hoe het gaat.

Realiseer je goed, dat een online training iets heel anders is, dan een online vergadering of een Webinar. Alleen al door de tijd die het in beslag neemt. Ik geef circa een uur les en doe dan een opdracht middels de virtual classrooms. Vervolgens bespreken we de antwoorden met de groep. Dan zijn er anderhalf uur voorbij en gaan we koffiedrinken. Adviseer om in de pauze beeld en geluid uit te schakelen (linksonder). En zoals bij zoveel geldt: al doende leert men! Veel succes met de online trainingen.

25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten