Incompany training
Adviesvaardigheden voor de jurist
Een stevig vervolg op de basis (2 dagen)
Een goed juridisch advies is een advies dat uiteindelijk leidt tot resultaat. Daarvoor is het nodig dat cliënt en adviseur het in elk geval eens zijn geworden over de probleemdefinitie. De uiteindelijke tevredenheid van een cliënt is van aanzienlijk meer aspecten afhankelijk dan alleen van de inhoudelijke, juridische juistheid van het advies. Goede, effectieve juridische adviseurs kenmerken zich doordat zij een balans weten te hanteren tussen inhoudelijke inbreng en de procesmatige vertaling daarvan. In deze training verhogen de deelnemers hun effectiviteit door inzicht in technieken die de effectiviteit van hun advisering verhogen. Deelnemers leren interactief deze technieken toe te passen in hun eigen, dagelijkse praktijk.
Doel
Stevig vervolg op de training juridische (basis)adviesvaardigheden.
Doelgroep
Juristen, juridisch medewerkers die beschikken over de basisvaardigheden.
Programma
In de training Adviesvaardigheden reflecteren deelnemers op hun eigen ervaringen, vergoten hun inzicht in communicatie- en overtuigingstechnieken en scherpen hun vaardigheden aan. Het definitieve programma wordt gemaakt op basis van een intake met de deelnemers.
Inzicht
- Hoe krijg ik ze mee? Effectiviteit als kenmerk van een goed advies
- Diagnose-ontwerp-veranderen: fasen in het adviestraject
- Verschillende manieren van adviseren: probleemoplossend, kaderverruimend, ontwikkelend
- Verandering: niveaus van verandering en omgaan met weerstand
Reflectie
- Rol en positieverandering van de adviseur: opdrachtgever en het werken met ketenpartners
- Discussie over ongevraagd advies, geweten en effectiviteit
- Rol adviseur: welke verantwoordelijkheid heeft de adviseur t.o.v. management en bestuur
Techniek en vaardigheden
- Oplossingsgericht adviseren: Interview- en gesprekstechnieken
- Verantwoordelijkheid waar die hoort: de bal bij de ander houden, aapmanagement
- Effectief adviseren: overtuigen zonder dwang en drang
Uitwisseling
- Casusbespreking
- Feedback
Expertisecentrum en helpdesk
Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!
Meer informatie
Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met manager opleidingen Marieke van Leeuwen. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.
Incompany
We verzorgen deze training incompany. Het programma wordt helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan in de rechterkolom, want daar vind je onze contactgegevens.