`

Incompany training


Conflictbemiddeling

Deze training leert je om als derde ‘onafhankelijke’ persoon te bemiddelen in conflicten op de werkvloer of tussen burger en gemeente.

Deze training is interactief. Naast de theorie die je aangereikt krijgt, ga je vooral zelf aan het werk. Door te doen krijg je inzicht in welke reacties je oproept bij de interventies die je pleegt, ervaar je je eigen valkuilen en blokkades bij conflictsituaties.

Onderdelen

  • Wat zijn conflicten
    • inhoudsgericht en affectief
    • communicatiepatronen
    • verschil in beeld van de werkelijkheid
    • Escalatiemodel van Glasl
  • Conflicthantering
    • conflicthanteringsmodel
  • Opbouw bemiddelingsgesprek
    • introductie en intake
      • basisvoorwaarden voor geslaagde bemiddeling
      • afspraken
    • bemiddelingsgesprek
      • inleiding
      • exploratiefase
      • draai- en categorisatiefase
      • onderhandelingsfase
      • besluitvormingsfase
  • Interventies bij conflictsituaties
    • emoties
    • dramadriehoek
    • interventies gericht op:
      • Empowerment en recognation
      • bouwen aan alternatief en positief nieuw beeld
      • doorbreken van vastgelopen en negatieve communicatiepatronen
  • Mediation en interne interventie
    • Verschil tussen mediation en interne interventie
    • Wanneer mediation of interne interventie

Doel

Na de training:

  • kunt u effectief interveniëren in conflictsituaties;
  • weet u hoe u conflictbemiddelingsgesprekken voert;
  • hoe u moet omgaan met weerstanden;
  • kent u uw eigen barrières en valkuilen bij het omgaan met conflicten.

Maatwerkvarianten op deze training

A. Omgaan met interne conflicten en spanningen

Ga op het juiste moment met elkaar in gesprek en voorkom dure en langslepende exit gesprekken. Hoe herken je ’sluimerende’ conflicten in je team of in de organisatie. Wanneer en hoe grijp je in?

Waar mensen in teams samenwerken doen zich bij regelmaat spanningen voor. Spanningen die verder kunnen uitgroeien tot conflicten. Hoe herken je ‘sluimerende’ conflicten in je team of in de organisatie? Hoe zorg je er voor dat deze niet escaleren tot onthoudbare situaties? Wanneer grijp je wel of niet in? Hoe ga jij zelf om met conflicten en wat betekent dat voor jou als leidinggevende, hrm adviseur of vertrouwenspersoon?

Tijdens deze training leer je om vroegtijdig misverstanden, onderhuidse spanningen en dreigende conflicten te herkennen, te onderzoeken en effectief aan te pakken.

B. Voorkomen van conflictsituatie burger – gemeente

Deze training is interactief. Naast de theorie die je aangereikt krijgt ga je vooral zelf aan het werk. Door te doen krijg je inzicht in welke reacties je oproept, krijg je inzicht in je eigen voorkeurstijl bij conflicthantering en ervaar je waar mogelijke blokkades zitten. De casussen die tijdens de training worden behandelt komen uit eigen praktijk van de deelnemers.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over deze trainingen? Neem gerust even contact op met Nicolette Stavorinus. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training enkel incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Nicolette Stavorinus. Zij helpt je graag verder.

portret van Nicolette Stavorinus

Voor info neem contact op met:

Nicolette Stavorinus

coördinator opleidingen

055-7998030

25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten