Agenda

Motiverende Gespreksvoering (MG)

Motiverende Gespreksvoering (MG)

“Sturen op zelfsturing en motiveren van de klant tot blijvende gedragsverandering”

De cursus die 30 september start zit vol. Via de optieknop kunt u zich aanmelden voor de reservelijst. Als er een plek vrijkomt zullen we contact met u opnemen.

Een kwestie van trainen!

Stel je voor dat je in een spreekkamer zit. Je wordt bestookt met vragen over je werk, je relatie, je kinderen, je financiële situatie en over hoe je woont. Even later kom je thuis en schiet het door je hoofd dat je al die persoonlijke informatie gedeeld hebt met iemand die je niet kent. Dan kan schaamte optreden omdat je vindt dat je te intiem bent geweest. In plaats van vertrouwen is er in de spreekkamer dan afstand gecreëerd.

Wat vraag je wel en wat niet; hoe vraag je het en hoe motiveer je een cliënt regie in eigen hand te nemen. Het gaat dus om een effectieve gespreksvoering. Je doet een beroep op zelfsturing van klanten. Om slagvaardig te sturen op zelfsturing vraagt iedere klant om een eigen benadering. Soms doe je een beroep op de eigen motivatie van de klant, maar soms zijn ook confrontaties een onderdeel van het gesprek.

afbeelding mg

Hoe doe je dat dan…?

Motiverende gespreksvoering (MG) helpt hierbij. Er wordt uit gegaan van de kracht van de burger zelf om te bepalen welke keuze hij of zij maakt in zijn leven. Met deze techniek wordt de motivatie van burgers (op allerlei gebied) geëxploreerd en vergroot. Er wordt immers verwacht dat de burger anders tegen dingen aankijkt en dat vereist soms een gedragsverandering. MG helpt bij het ontstaan van commitment om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Op die manier wordt de aanpak iets van de burger zelf in plaats van het aangeleverd krijgen van een pasklare oplossing.

Wij bieden u een training motiverende gespreksvoering. Deze training is bedoeld voor iedereen die gesprekken voert in het sociale domein.

Ons programma is gemaakt aan de hand van de Werkwijzer Gespreksvoering” van DIVOSA. Die werkwijzer maakt deel uit van hun programma Effectiviteit en Vakmanschap. Dat programma stimuleert methodisch werken binnen de sociale zekerheid.

Deze training kenmerkt zich door het verdiepen van de theorie, het koppelen aan eigen individuele leerdoelen en intensief trainen met eigen casuïstiek.  

Resultaat

De training biedt u gelegenheid om de technieken van motiverende gespreksvoering te leren en te oefenen. U kunt het in de praktijk toepassen!

U kent de achtergronden en technieken van motiverende gespreksvoering. U heeft geoefend in de toepassing daarvan en kunt daardoor een praktische vertaalslag naar de eigen praktijk maken. U bent zich bewust van uw eigen manier van gespreksvoering. U (her)kent uw sterktes en ontwikkel-punten.

U kunt cliënten motiveren om eigenaar te worden van eigen vragen/problemen. U herkent bezwaren en weerstand te herkennen en u kunt deze verminderen.

Uw ontwikkelpunten zijn veranderd in aandachtspunten en u kunt, samen met uw collega’s, opgedane kennis levend houden en via feedback steeds verder ontwikkelen.

Programma dag 1

  • Introductie MG; achtergronden en meerwaarde
  • Gebruik van “Werkwijzer gespreksvoering” en gebruik job aids
  • Voorwaarden voor succes; o.a. basishouding professional
  • Eigen sterkte- en ontwikkelanalyse
  • Eigen leerdoelen; van bewustwording naar bekwaamheid
  • Gespreksvaardigheden en communicatiestijlen
  • Communicatiestijlen nader toegelicht en oefenen
  • Focus aanbrengen; waar naartoe en wie bepaalt dat
  • De relatie met de burger
  • Verandertaal
  • Casuïstiek, oefenen en werken aan persoonlijke doelen

Dag 2

  • Zelfsturing en motivatie bevorderen
    • Wat werkt en wat werkt niet
    • Willen en moeten
    • Zelfsturing in stappen
  • De schaalvraag
  • Confronteren
    • Feedbackregels
  • Bezwaartaal
  • Weerstand en agressie
  • Borgen
  • De praktijk: we maken een praktische vertaalslag naar het werkveld van de deelnemer
    • Gebruik job aids uit de Werkwijzer gespreksvoering
  • Casuïstiek, oefenen en werken aan persoonlijke doelen
  • Reflectie praktijk, theorie en persoonlijke doelen

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 825,- per persoon. Bij dit bedrag is inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal . Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Nicolette Stavorinus. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

De training Motiverende Gespreksvoering is uitermate geschikt als incompany training. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Nicolette Stavorinus. Zij helpt je graag verder.

portret van Nicolette Stavorinus

Voor info neem contact op met:

Nicolette Stavorinus

coördinator opleidingen

055-7998030

Gemiddelde beoordeling
9,0
25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten