Agenda

Maken van verordeningen, nadere regels en beleidsregels

Maken van verordeningen, nadere regels en beleidsregels

Hoe, wat; do’s en don’ts

In elke gemeente zijn enkele honderden lokaal vastgestelde regelingen van kracht. Het merendeel daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad (verordeningen), de rest door het college (nadere regels en beleidsregels), en een enkele door de burgemeester (noodverordening). Bij de voorbereiding van een verordening kan vaak gebruik worden gemaakt van een landelijk ontwikkeld model. Maar er zullen voornamelijk zelf keuzes moeten worden gemaakt. Immers een verordening is een weerspiegeling van de “lokale wil en urgentie om te regelen”.

Het maken van een verordening vereist kennis van regelgevingstechniek. Een verordening is gemaakt om gedurende langere tijd gebruikt te worden. Het is (letterlijk) de wettelijke basis voor het geven van beschikkingen, en wordt door de bestuursrechter gebruikt om te toetsen of een bestreden beschikking wel of niet in stand kan blijven.

Verordeningen blijken in de praktijk niet altijd “juridisch houdbaar”. Ook is niet altijd goede aandacht besteed aan de afstemming met nadere regels en beleidsregels. Met name op het Sociaal Domein blijkt dat de “haastige spoed” waarmee in het najaar van 2014 de lokale verordeningenstelsels op het gebied van Jeugdwet en Wmo niet zelden heeft geleid tot ondermaatse regelingen. De uitvoeringspraktijk heeft daar elke dag last van.

Om aan de kennisbehoefte voor het maken van verordeningen, nadere regels en beleidsregels tegemoet te komen, is deze cursus ontwikkeld. Het is geschikt en bestemd voor elke (beleids)medewerker tot wiens taak het behoort om nieuwe regelgeving dan wel een wijziging in bestaande regelgeving voor te bereiden. Het volgen van deze cursus stelt de deelnemer in staat om juridisch verantwoorde regelingen te vervaardigen.

De volgende onderwerpen worden behandeld:

  • De verschillende verschijningsvormen van gemeentelijke regelgeving
  • Het verschil tussen beleidsregels en nadere regels
  • De bevoegdheidsgrondslag voor het vaststellen van (beleids)regels
  • Het “typische” karakter van een noodverordening, idem van nadere regels
  • Het belang van eenduidige begripsomschrijving, do’s en don’ts
  • De opbouw van een verordening, de afstemming met nadere regels en beleidsregels
  • Het wijzigen van regelgeving en beleidsregels
  • De bekendmaking van regelgeving en beleidsregels
  • Inwerkingtreding en overgangsrecht
  • Voorbeelden uit de praktijk en hieruit voortvloeiende leermomenten
  • Casusbehandeling

Datum en locatie

De cursus wordt gegeven op donderdag 8 februari 2018 van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz de Eenhoorn
Barchman Wuytierslaan 2
3818 LH Amersfoort

Midden in Nederland ligt de Eenhoorn; Op 84 stappen recht tegenover het centraal station van Amersfoort. Maar ook goed met de auto te bereiken en voorzien van eigen parkeergelegenheid (tegen betaling).

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 349,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van docent Olaf Schuwer

Uw docent

Olaf Schuwer

Mr. Olaf Schuwer was beleidsadviseur, afdelingshoofd, gemeentesecretaris en griffier. Maar ook: chauffeur op de Stadsbus Arnhem en columnist bij VNG-Magazine. Sinds 1992 is hij ‘van harte’ docent, trainer, consultant en publicist. In zijn trainingen sluit hij aan bij de behoefte van de cursist, hij streeft naar het ‘perfecte maatwerk’. Verder zorgt hij voor afwisseling, actualiteit, interactie en gedoseerde vleugjes humor. Professioneel en privé haalt Olaf altijd alles eruit wat erin zit. Dat wil hij zijn cursisten ook meegeven: laat geen talent of gelegenheid onbenut en ga voor de hoogste (juridische) kwaliteit. Olafs trainingen zijn elke keer opnieuw uniek, dat voel je vast al wel!

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119