Incompany training

Verhoor- en gesprekstechnieken is een incompany training. U kunt hier vrijblijvend een offerte aanvragen, of telefonisch contact opnemen.


Verhoor- en gesprekstechnieken

Het gaat hierbij om een combinatietraining van gesprekstechnieken, tactisch verhoor en verdiepende verhoortechnieken in een tijdsbestek van één lesdag met als basis het verhoorplan.

Bij vermoedens van het schenden van de inlichtingenplicht, fraude of andere onduidelijkheden in de informatie die klanten verstrekken is van essentieel belang om op objectieve wijze middels de juiste communicatie de waarheid te achterhalen. Het is daarom belangrijk om over de juiste gespreksvaardigheden te beschikken.

Doel

In de training leren de deelnemers de theorie over vormen van communicatie en gesprekstechnieken. Daarnaast wordt de deelnemer zelfvertrouwen gegeven in het voeren van gesprekken om op objectieve, effectieve en rechtmatige wijze waarheidsvinding te kunnen toepassen.

De klassikale trainingsdag zelf is gericht op het doen, daarbij staan gesprekstechnieken, de verhoorstrategie en de toepassing van het verhoorplan in de praktijk centraal.

Kernpunten uit de training zijn:

  • knelpunten zoals het verkrijgen maar ook het behouden van de regie tijdens een gesprek/verhoor;
  • hoe lees ik de klant?
  • non verbale communicatie, hoe signaleer je het en wat doe je ermee?
  • open vraagstelling; doorvragen, juist bij “ik weet niet antwoorden”
  • Wat doe je bij een sterk onderbuik gevoel maar zonder feiten? Wat is je aanpak?
  • Het benadrukken van het belang van het gesprek;
  • hoe stel ik een verhoorplan op / plan van aanpak;
  • leer flexibel om te gaan met je gesprek. Tijdens een gesprek kan de invalhoek ineens veranderen, wees voorbereid en flexibel om in dat geval snel te kunnen schakelen;
  • wat zijn de breekpunten in een gesprek;
  • hoe maak ik mezelf als ondervrager weerbaarder;
  • hoe kan ik adequaat inspelen op wisselende situatie die kunnen ontstaan tijdens een gesprek, alsmede je eigen (grond)houding zijn een aantal van de kernpunten die aan bod komen;
  • klanten met psychische klachten, hoe vraag je door?
  • gesprekken met een begeleider of tolk, hoe pak ik dat aan?

De maatwerktraining heeft een interactief karakter en gaat uit van de praktisch aanpak. De deelnemers zijn immers allen werkzaam in de praktijk en weten hoe ze zelfstandig een gesprek c.q. verhoor moeten voorbereiden en uitvoeren. Er is voldoende ruimte voor vragen en of discussie. Tevens leren zij op welke wijze er meer rendement uit de verhoren kan worden gehaald.

Onderwerpen die aan bod zullen komen:

  • verliesposten (de redenen van een verdachte en getuige om niet te verklaren);
  • het herkennen en gebruiken van leugen- en bekensignalen;
  • het omsingelen van tactische en technische aanwijzingen;
  • uw persoonlijke inbreng in uw rol als verhoorder.

Na afloop van de training kunt u:

  • strategisch gebruik maken van verschillende gesprekstechnieken;
  • bent u voorbereid en zelfverzekerd wanneer u lastige gesprekken moet voeren;
  • signalen van verdachten en getuigen herkennen en gebruiken in uw verhoorstrategie;
  • uw eigen persoonlijke overtuigingen, communicatie en gedragspatronen relateren aan het verhoor en aan de effecten hiervan op uw gesprekspartner.

Coaching on the job

Aansluitend op de cursusdag kan de docent minimaal één dag(deel) meelopen met elke (of een aantal) individuele cursist(en) tijdens zijn of haar verhoor in praktijk.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119