Incompany training


Skills voor de trainer (train de trainer)

Bent u al trainer en wilt u uw trainingsvaardigheden verder ontwikkelen? Dan is deze training geschikt voor u. Een goede trainer blijft zichzelf voortdurend ontwikkelen. Hoe meer u leert hoe meer uw studenten leren. In deze training leert u uw eigen training nog leerzamer en leuker te maken voor uw deelnemers. U gaat aan de slag met trainingstechnieken en –werkvormen. Maar nog belangrijker: U gaat deze oefenen onder leiding van een deskundig vaardighedendocent.

Er wordt van u een actieve bijdrage verwacht in de training. U gaat aan de slag met diverse werkvormen en u gaat in de lessen een eigen (mini) training verzorgen. U kunt een eigen onderwerp hiervoor kiezen. Na afloop krijgt u feedback en ontwikkelpunten van uw medecursisten en van de docent.

Reactie van cursisten:

“Ik heb genoten van de training, het gaf me veel energie, er vielen een hoop dingen op hun plek.”

Didactische vaardigheden

Een leersituatie bestaat uit een juiste combinatie van actueel schriftelijk materiaal, een juiste lesstofselectie en een bewuste keuze uit ondersteunende en didactische vaardigheden. Als je wordt gevraagd om collega’s deelgenoot te maken van jouw specifieke kennis, dan spelen meer zaken een belangrijke rol:

  • Hoe selecteer je relevante leerstof?
  • Hoe ontwerp je een effectieve les?
  • Hoe motiveer je een groep lerenden?
  • Welke rollen vervul je als docent?
  • Welke presentatievormen zijn er?
  • Hoe creëer je een optimale leersituatie?

Onderwerpen die worden behandeld:

  • Leerdoelen/vaardigheden: cognitieve (kennen, begrijpen, toepassen), affectieve (luisteren, aandacht geven, reageren), psychomotorische (toepassen, beheersen);
  • Model lesschema, hoe structureren we kennisoverdracht;
  • Didactische werkvormen:
    • Voordrachtvormen: doceren, instrueren en demonstreren;
    • Gespreksvormen: groepsdiscussie, onderwijsleergesprek;
    • Opdrachtvormen: casestudie, rollenspel, simulatiespel en probleem- en vraaggestuurd leren.
  • Informatieoverdracht (luisteren, zien en participeren, interactie moet);
  • Verschillende leerstijlen, model van Kolb: doener, bezinner, denker, beslissen;
  • Spelsimulatie, rollenspelen, mindmapping, spellen, icebreakers;
  • Belang van media;
  • Weerstand: Tijdig herkennen en ombuigen van weerstand;
  • Hoe motiveer ik deelnemers om mee te doen aan oefeningen?
  • NLP technieken/werkvormen inzetten in de trainingen;
  • De praktijk en casuïstiek.

Resultaat

Na het volgen van deze training staat u als trainer met meer zelfvertrouwen voor de groep. U weet structuur aan te brengen in uw eigen trainingsprogramma en weet daarin geschikte werkvormen toe te passen. U op een juiste manier uw (vak)kennis overdragen op de cursisten en ze daardoor enthousiasmeren en in de leerstand krijgen.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Nicolette Stavorinus. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training enkel incompany. Het programma wordt helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Nicolette Stavorinus. Zij helpt je graag verder.

portret van Nicolette Stavorinus

Voor info neem contact op met:

Nicolette Stavorinus

coördinator opleidingen

055-7998030

Gemiddelde beoordeling
8,3
25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten