Agenda

AWB en Burgerzaken

Opgelet! AWB en Burgerzaken is nog niet opgenomen in de planning. Door in te schrijven wordt u op een wachtlijst geplaatst en op een later tijdstip geïnformeerd over een datum en locatie.

AWB en Burgerzaken

De dagelijkse toepassing van het bestuurs- en civielrecht op de afdeling Burgerzaken

Vanaf 1 september 2001 worden beslissingen die voortvloeien uit de toepassing van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gelijkgesteld met besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Beslissingen die door de ambtenaar van de burgerlijke stand genomen worden vallen (merendeels) onder het civiele recht. De medewerker Burgerzaken kan zijn taak niet naar behoren uitvoeren indien hij geen gedegen kennis heeft van de bepalingen die voortvloeien uit de Algemene wet bestuursrecht.

Doelgroep

Medewerkers die belast zijn met back office werkzaamheden en in hun dagelijkse werkzaamheden ook beschikkingen moeten maken.

Opzet en inhoud cursus

De cursus is praktisch opgezet. Naast de inhoudelijke behandeling van voornoemde materie wordt uitsluitend geoefend met casuïstiek uit de Burgerzaken praktijk. Het redigeren van een beschikking waarbij (uiteraard) met name naar de bestuursrechtelijke of civielrechtelijke vormvoorschriften gekeken zal worden vormen het belangrijkste onderdeel van deze training. In dagdeel 1 wordt onder andere besproken:

  • De toepassing van het civiele recht door de ambtenaar van de burgerlijke stand
  • De toepassing van het bestuursrecht door de ambtenaar BRP
  • De verschillen hierin
  • Ontvankelijkheidsvragen (termijn-besluit-belanghebbende)
  • Processuele aspecten (omgaan met uitstel)
  • Toetsing (ex-nunc en ex-tunc)
  • Beslissing op bezwaarschrift
  • Het samenstellen van een procesdossier
  • De toepassing van de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen

In dagdeel 2 tot en met 4 wordt er specifiek op diverse Burgerzaken processen ingegaan voor wat betreft de Awb voorschriften. Met name wordt gedacht aan procedures die te maken hebben met de uitvoering van de

  • Rijkswet op het Nederlanderschap
  • Naamswijziging
  • Procedure Land Onbekend
  • Het in ontvangst nemen van correctieverzoeken
  • Hoe om te gaan met adreswijzigingen

In de syllabus worden, voor de praktijk, handige voorbeeldbrieven en beschikkingen opgenomen.

Doelstelling

Het doel van de training is de medewerkers bekend te maken met de verschillen; wellicht de overeenkomsten maar zeker ook de dagelijkse toepassing van voornoemde materie op de afdeling Burgerzaken.

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op donderdag 28 september en 5 oktober 2017 van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz Meeting Center La Vie Utrecht
Lange Viestraat 351
3511 BK Utrecht

Het moderne vergadercentrum Regardz La Vie ligt op een steenworp afstand van de Utrechtse grachten en is uitstekend bereikbaar zowel met openbaar vervoer als met eigen vervoer. Regardz La Vie ligt op loopafstand (800m) van het station Utrecht CS.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 695,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119