Agenda

Financiën voor medewerkers in het sociaal domein

Opgelet! Financiën voor medewerkers in het sociaal domein is nog niet opgenomen in de planning. Door in te schrijven wordt u op een wachtlijst geplaatst en op een later tijdstip geïnformeerd over een datum en locatie.

Financiën voor medewerkers in het sociaal domein

Het Sociaal domein kenmerkt zich op dit moment door een grote instroom van medewerkers zonder enige achtergrond bij de lokale overheid. Het spreekt voor zich dat zij wel bekend moeten zijn met de werking van de gemeente. Daar hoort zeker ook het financieel instrumentarium bij.

De decentralisaties brengen veel nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee, waardoor de begroting fors is gegroeid. Tegelijkertijd is er sprake van korting op de budgetten. Dit alles bij elkaar vergt een intensieve betrokkenheid en samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie van de deskundigen op de inhoudelijke beleidsterreinen en de deskundigen op het gebied van financiën. Enige kennis van gemeentelijke financiën is dus een “must”.

Deze doelgroep bieden wij een cursus aan waarin zij op hoofdlijnen kennis nemen van het “financieel bestuur” van de gemeente. Elke medewerker van de gemeente heeft op de een of andere manier te maken met financiën. Dat kan o.a. zijn als budgethouder, budgetbeheerder, projectleider, beleidsmedewerker of (integraal) manager of afdelingshoofd. Door het volgen van deze cursus zullen veel financiële onderwerpen duidelijk worden en u vooruit helpen in uw dagelijkse werk.

Voorbereiding

Ter voorbereiding op de cursusdag vragen wij de deelnemers hun eigen gemeentelijke begroting mee te nemen. Deze begroting dient als ‘routegids’ tijdens de cursusdag.

Voor wie?

U bent werkzaam in het sociaal domein en heeft te maken met de financiën in de gemeente. U wilt kennis nemen van de begrippen, regelgeving en instrumenten die u dagelijks tegenkomt.

Doel

Deze cursus biedt een praktisch beeld van taal, procedures, instrumenten en voorschriften rond de financiën in de gemeente.

Ons programma:

  • Uw begroting vormt als casus de rode draad voor deze cursusdag. Aan de hand van deze casus (problematiek sociaal domein) bespreken we samen de hieronder genoemde thema’s.
  • Decentralisaties en financiële gevolgen binnen het sociaal domein
  • Inkomsten van de gemeente
    • Financiële verhouding met het Rijk
    • Algemene uitkering
    • Specifieke uitkering
    • Geldstromen sociaal domein
    • Wat betekent dat voor besteding en verantwoording
  • Begroting en rekening rond sociaal domein
    • Sturing
    • Verantwoording
    • Programmabegroting
    • Producten
    • Jaarverslag
  • Begrippen in ons dagelijks werk:
    • Budgetten
    • Investeringen
    • Kredieten
  • Budgethouders
    • Werkprocessen
    • Taken en rol
    • Planning
    • Verantwoording
  • Planning en control
    • Effecten van de decentralisaties op de cyclus van planning en control
    • Financiële risico’s binnen sociaal domein

Resultaat

Na het volgen van deze cursus beschikt u over de basiskennis van financiën. U kent de geldstromen, de instrumenten en hebt dat vertaald naar concrete vraagstukken.

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op donderdag 6 oktober van 09.30 - 16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz Meeting Center La Vie Utrecht
Lange Viestraat 351
3511 BK Utrecht

Het moderne vergadercentrum Regardz La Vie ligt op een steenworp afstand van de Utrechtse grachten en is uitstekend bereikbaar zowel met openbaar vervoer als met eigen vervoer. Regardz La Vie ligt op loopafstand (800m) van het station Utrecht CS.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 349,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met onze manager opleidingen Harry Ploeg. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Harry Ploeg. Hij helpt je graag verder.

portret van Harry Ploeg

Voor info neem contact op met:

Harry Ploeg

manager opleidingen

06-82868847