Agenda

Debiteurenbeheer & Terugvordering Bbz/Tozo

  • 10-11-2020
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Utrecht

Debiteurenbeheer & Terugvordering Bbz/Tozo

Efficiënt debiteurenbeheer is sinds de wijziging van het Bbz met ingang van 1 januari 2020 een wezenlijk onderdeel geworden in de uitvoering van het Bbz. De gemeente wordt sinds 1 januari 2019 niet meer afgerekend of beloond op basis van de normbatenregeling.

Van de tot 1 januari 2020 verstrekte Bbz-kredieten, mag de gemeente 25% van de baten die zij binnenhalen, zelf houden en vrij besteden. Het is daarom zeker de moeite waard om de “oude debiteurenportefeuille” nog eens op te schudden.

Van de verstrekte Bbz-kredieten met ingang van 1 januari moet de gemeente uiteindelijk 75% afdragen aan het Rijk (in een periode van 5 jaar). Dat betekent dat minimaal 75% bij de debiteur dient te worden teruggehaald, wil er geen verlies op postniveau worden gerealiseerd. Het debiteurenrisico voor de gemeente is met de wijziging van het Bbz met ingang van 1 januari 2020 substantieel gewijzigd.

Financieel belang

Alle gemeenten hebben dus direct financieel belang bij het effectief uitvoeren van hun debiteurenbeheer op Bbz bedrijfskapitalen. Een effectief kredietbeheer start reeds bij de verstrekking van een voorziening in de vorm van een Bbz-krediet. Deze cursus draagt bij in de ontwikkeling van het debiteurenbeheer (Bbz) in alle fasen van het traject: van toekenning tot eventuele uitwinning.

Optimaliseer uw debiteurenportefeuille

Actualiseer de “oude debiteurenportefeuille” zodat 25% van de baten die hieruit voortvloeien ten goede komen aan de gemeente. Optimaliseer bij nieuwe verstrekkingen de toekenning, het beheer en mogelijke uitwinning van debiteuren. Verbeter uw financiele positie binnen de gemeente c.q. voorkom financiële tekorten binnen uw gemeente en schrijf u dan ook snel in om deze zeer actuele cursus te volgen.

Deelnemers

De cursus richt zich in eerste instantie op de medewerkers die zich bezighouden met het verstrekken en/of terugvorderen van Bbz-bedrijfskredieten, debiteurenbeheerders, Bbz-consulenten maar is zeker ook interessant voor toetsers en/of kwaliteitsmedewerkers, ervaren administratief medewerkers en consulenten.

Programma op hoofdlijnen

  • Vormen van Bbz-bedrijfskrediet:
    • Voor beginners;
    • Voor gevestigde zelfstandigen;
    • Voor oudere zelfstandigen.
  • Bedrijfskrediet: omzetting om niet? (art. 21 lid 1)
  • Bedrijfskrediet en rente reductie (art. 21 lid 2)
  • Verstrekken van een Bbz-bedrijfskrediet:
    • Stellen van zekerheden
    • Opleggen van verplichtingen
  • Betalingsproblemen? Wanneer, hoe en op welke wijze vorder ik het openstaande bedrag terug? Waar moet ik rekening mee houden?
  • Uitstel of verlaging mogelijk binnen de wettelijke kaders?
  • Hoe te handelen als er naast een Bbz-krediet ook een Tozo-krediet is verstrekt, waarbij bij de laatste geen rekening is gehouden met aflossingscapaciteit.
  • Beëindiging bedrijf of zelfstandig beroep, gevolgen voor het Bbz-bedrijfskrediet
  • Uitwinnen gestelde zekerheden, o.a. procedure conform art. 43a t/m 43d.
  • Terugvordering Bbz / IOAZ: op welke rechtsgronden?
  • Terugvordering van Tozo-kredieten
  • Efficiënt debiteurenbeheer; persoonlijk maatwerk
  • Wanneer invordering uitbesteden en wat zijn de punten waarmee rekening moet worden gehouden.
  • Veranderde financiële verantwoording Bbz-bedrijfskredieten
  • Algemeen: doel & uitwerking
  • Wat betekent dit voor mijn gemeente?
  • Meten is weten: plan van aanpak!

Rode draad

  • Deelnemersvragen en praktijkkwesties
  • Actuele stand van zaken

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 395,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119