Agenda

Bbz Levensvatbaarheidsonderzoeken

  • 08-12-2020
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Utrecht

Bbz Levensvatbaarheidsonderzoeken

Zelf levensvatbaarheidsonderzoeken doen is sinds de wijziging van het Bbz met ingang van 1 januari 2020 financieel gezien een stuk interessanter geworden.

Levensvatbaarheidsonderzoeken verricht door derden, zijn sinds 1 januari 2020 niet meer voor 90% declarabel bij het Rijk. Deze moeten nu geheel worden voldaan uit het toegekende budget uit het cluster W&I dat onderdeel is van het gemeentefonds, waar de totale kosten voor de uitvoering van het cluster Werk & Inkomen uit moet worden voldaan. Hierdoor is het zinvol om te heroverwegen wat binnen de eigen gemeente zelf aan levensvatbaarheidsonderzoeken kan worden gedaan.

Naast het financieel belang is het voor de consulenten in de uitvoering van de Bbz-regeling een verdere verrijking van de functie indien een levensvatbaarheidsonderzoek geheel zelf kan worden gedaan.

Bij de uitvoering van de tijdelijke ondernemersregeling Tozo hebben we gezien dat besluiten snel(ler) moeten worden genomen dan binnen het Bbz het geval is. Door dit in eigen beheer te gaan doen, of gedeeltelijk in eigen beheer te doen, wordt de tijdsduur dat een derde partij hiermee bezig is geëlimineerd, waardoor mogelijk sneller een besluit wordt genomen en de ondernemer eerder is geholpen.

Sterk beroep op Bbz-regeling of alternatief (in de vorm van een besparing)

Nadat de Tozoregeling wordt beëindigd is de verwachting dat er veel Bbz-aanvragen binnenstromen. In het kader van een snelle afhandeling van de aanvragen die binnenkomen is het van belang dat snel een oordeel kan worden gevormd over de levensvatbaarheid. Bij voorkeur zo snel mogelijk dat de klant weet waar die aan toe is, tegen zo gering mogelijke kosten. Hoe fijn is het als dit grotendeels binnen de eigen gemeente kan worden opgepakt.

Van alle aanvragen die binnenkomen, zal niet iedere aanmelder tot de doelgroep voor het Bbz behoren, maar zal ook in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) een oordeel moeten worden gevormd over de levensvatbaarheid van de onderneming. Dit laatste ligt afhankelijk van de inrichting binnen de gemeente bij de afdeling Schuldhulpverlening of bij de afdeling Zelfstandigen.

Optimaliseer uw rapportage

Bij deelname aan deze cursus krijgt u tevens de beschikking over een rapportagevorm die u in de eigen praktijk kunt gebruiken voor het zelf doen van een levensvatbaarheidsonderzoek. Het doel van deze cursus is dat u hulpmiddelen worden aangereikt om op een efficiënte en effectieve wijze zelf een levensvatbaarheidsonderzoek te kunnen uitvoeren.

Deelnemers

De cursus richt zich in eerste instantie op medewerkers die zich bezighouden met de uitvoering van de Bbz-regeling. Daarnaast is deze cursus mogelijk net zo interessant voor medewerkers in de Schuldhulpverlening. De laatste groep krijgt te maken met ondernemers die geen doelgroep vormen voor het Bbz, maar wel hulp nodig hebben van de schuldhulpverlener voor sanering van schulden in de vorm van bijvoorbeeld een spaarsanering.

Programma op hoofdlijnen

  • Wijzigingen in het Bbz 2004 sinds 1 januari 2020.
  • Wanneer doe ik (zelf) een levensvatbaarheidsonderzoek?
  • Verplichte en optionele onderdelen in de rapportage.
  • Verplichte en optionele onderdelen in de beschikking.
  • Indicatoren /ratio’s van belang bij de beoordeling van de levensvatbaarheid.
  • Welke gegevens zijn van belang in welke situatie?
  • Hoe maak ik een goede risicoafweging?
  • Welke toekomstige heronderzoeken zijn verplicht/optioneel?
  • Bijstand voor levensonderhoud (voorlopig recht en definitieve vaststelling)
  • Casuïstieken.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de cursus nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 395,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Jeroen Busse. Je vindt zijn contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Jeroen Busse. Hij helpt je graag verder.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119